Peugeot 203 van Eric Zwijnenberg                                                                            Terug

Juni 2009

Zaterdag 6 juni 2009
De 203 's middags weer eens even van stal gehaald en naar Bergen gereden. Museum Kranenburgh en museum Het Sterkenhuis bezocht. Bij Kranenburgh mocht de auto weer voor het pand staan. Eigenlijk mogen bezoekers daar niet parkeren, maar ik had het tevoren telefonisch even gevraagd, en de dames van het museum vinden het prachtig als hij daar staat! Past ook helemaal bij dat statige oude pand.

Maandag 8 juni 2009

2009 06 08 Afb046 Bergen aan Zee.jpg
 2009 06 08 Afb047 Bergen aan Zee.jpg
Met de 203 naar Bergen aan Zee gereden, auto aan de boulevard bij standafgang noord geparkeerd, en even aan het strand gewandeld en in zee gezwommen. Na een kop koffie bij een strandpaviljoen met de 203 naar de molen. Leuk dat hij hier weer even op het erf staat. In de namiddag weer naar zijn stalling in de Bergermeer gebracht.

Zaterdag 13 juni 2009
Vandaag een grote rit met de Peugeot. Eerst naar Leerdam. Het was prachtig weer. Wat reed de auto heerlijk. En wat zalig is zo'n open dak. Dat mis ik in mijn Honda. Ik hield op de snelweg een kruissnelheid tussen de 90 en 95 km/uur aan. Eenmaal, bij het inhalen van een vrachtwagen, ging ik tot precies 100 km/uur (echte kilometers volgens de TomTom, de snelheidsmeter wijst dan nog meer aan). Maar ik heb geen moment de indruk dat de motor dat niet zou kunnen hebben. Hij loopt gewoon heerlijk.

DSC00222 uitsnede.JPG

In Leerdam een paar uur op bezoek geweest bij Henk en Ina Mostert. Henk is vroeger
Philips tv- en radioreparateur geweest, en heeft naar mijn Philips radiootje gekeken uit
ca. 1950 dat ik een paar poos geleden via marktplaats heb gekocht. Hij kraakte nogal,
en Henk heeft de contacten van de verschillende buizen gereinigd en toen speelde hij
weer als de beste. Verder was hij in prima staat, hoefde verder niets aan te gebeuren.

Om 14 uur naar Asperen, naar het museum van miniatuurauto's, "Minidome" van Berndt Roelvink. Een reuze aardig museum, met zo'n 6500 modellen! Heel erg gezellig gekletst met Roevink, die een uitgebreide rondleiding gaf, en die ook mijn Peugeot nog bewonderde. Als jongen heeft hij, toen hij nog niet eens een rijbewijs had, op eigen terrein ook in een 203 gereden die in héél slechte staat was.

Minidome.jpg   Minidome interieur.jpg

Ik had maanden geleden al bij Roelvink een miniatuur Peugeot 203 besteld, in een doorzichtige plastic doos met een "landschapje", genaamd N7, Étape 3, Fontainebleau. Het stelt een donkerrode 203 voor met een lekke band. Een man staat de auto op te krikken terwijl zijn vrouw zich op staat te maken. Een leuk tafereeltje:

DSC00799.JPG DSC00805.JPG

Daarna naar mijn broer Peter in Zevenhoven gereden. Die was verrast dat ik met de Peugeot kwam. Had ik niet verteld. Om 21.15 uur was ik weer terug in Alkmaar, en kon de 203 zijn stalling weer in.
Wat was het een leuke dag en wat heeft de 203 geweldig zijn best gedaan. Werkelijk niets op aan te merken. Ik ben heel erg gelukkig met de auto. Vandaag 239 km gereden.

Vrijdag 19 juni 2009
Vandaag was ik voor een pendeldienst gevraagd met de Peugeot vanaf een parkeerterrein in Koedijk naar de nieuwe molen De Gouden Engel in Koedijk die vandaag geopend werd. Alleen viel er niet veel te pendelen, want niemand zette z'n auto op dat parkeerterrein neer, maar allemaal lukraak in de berm van de Kanaaldijk. Maar het was wel een leuk "plaatje" van de 203 bij deze molen.
Daarna met Klaas Zaal jr nog naar Egmond aan Zee en Bergen gereden

DSC00920.JPG DSC00920 uitsnede.JPG

DSC00927.JPG DSC00924.JPG

Zaterdag 20 juni 2009
Ook vandaag weer met de Peugeot naar Koedijk geweest, zelfs tweemaal. De Peugeot kreeg een prominente plaats op het voorterrein bij De Gouden Engel. De enige auto die daar mocht staan!

's Middags reed ik even langs Burger op de Hoeverweg (de vorige eigenaar). Die was nog met zijn vrouw op vakantie, maar zijn zoon Dirk was thuis (terug uit Thailand) die de 203 ook een aantal jaren in bezit heeft gehad en er aan gerestaureerd heeft (alleen heeft het kenteken nooit op zijn naam gestaan, dat bleef op vader Johan Burger staan). Dirk vertelde het een en ander over de werkzaamheden die hij eraan had gedaan. Onder andere plaatwerk. En de mooie geheel in eigen beheer geconstrueerde roestvrij stalen uitlaat. Hij vertelde dat hij nog een dik album net foto's had liggen, en dat wil ik natuurlijk graag een keer zien. Ik wil hem en zijn ouders uitnodigen op 27 juli, als ik de auto een jaar heb, naar de molen te komen. Volgens Dirk moet er voor de vijf-cijferige kilometerstand géén 1, laat staan een 2. Volgens hem had de wagen uiterst weinig gereden toen zijn vader hem 26 jaar geleden kocht. Dat zou betekenen dat de auto in 52 jaar pas 41.000 km heeft gereden. Ik kan het me bijna niet voorstellen!

Dinsdag 23 juni 2009. Met de Peugeot naar Texel!
Vandaag een soort "herdenkingstour" gemaakt met de 203 naar het eiland Texel. Met Pinksteren 1950, dus ruim 59 jaar geleden, waren mijn ouders met mijn broer en ik hier ook met hun eerste Peugeot. Dat moet toen een enorme belevenis zijn geweest, met de auto op de veerboot van Den Helder naar Oudeschild. Dat ging er allemaal een beetje anders aan toe dan tegenwoordig!

Maar laat ik bij het begin beginnen. Om 10 uur met de 203 vertrokken naar Den Helder. Het was en bleef een prachtige zonnige dag. De gehele dag met wijd open dak gereden. Heerlijk. Ik was ruim op tijd bij de veerboot die om 11.30 uur vertrok. Ondanks dat het een doordeweekse dag was, was er toch veel belangstelling, er gingen heel wat auto's mee over. Ik maakte diverse foto's, en vroeg ook nog aan een mevrouw een foto van mij met m'n auto te nemen. Het verschil met de overtocht in 1950 is zó groot!!!

Een vergelijking:

29 mei 1950. De familie Zwijnenberg gaat de pinksterdagen  naar Texel. Het schip van toen was de "Voorwaarts". In dienst genomen door de Teso op 15-11-1940 ter versterking van de bootdienst. Er waren heel veel problemen met de motor van deze boot, zeker in de oorlogsjaren toen olie en materiaal schaars waren. Aanvankelijk konden er, door de overkapping van de gehele boot, helemaal geen auto's op, maar begin 1946 wordt een deel van die overkapping verwijderd, waardoor het scheepje geschikt werd voor autovervoer. Dat wil zeggen dat er "enige" auto's mee konden. Op de volgende foto rijdt mijn vader onze Française de boot op:

1950 05 29 A vb.jpgDat ging dus gewoon via twee planken! Hoewel ik pas 4 jaar was
herinner ik me hoe een paar sterke mannen de auto vervolgens aan
de achterbumper begonnen te "husselen" om hem dwars te zetten.
Want er was zo weinig ruimte op het dek dat de auto daar niet kon
draaien of keren. Ik het boek "Een Eeuw Eigen" over de geschiedenis
van de Teso 1907-2007 wordt dit ook een paar keer beschreven,
en spreekt men over het "omzetten" van de auto's. In dat boek
daarover een mooie anekdote die op ditzelfde schip betrekking
heeft:

Tekstvak: Auto's omzetten.
Ik ben m'n glanzende carrière op het fietsenbootje "Voorwaarts" begonnen. Op het bootje gingen negen auto's, maar die dienden met de hand te worden omgezet. De Volkswagens met hun lengte van 4,20 m en de motor achterin waren met hun scherpe bumpers krengen van dingen. Klaas de W. kwam zo onder de koeien vandaan en had totaal niets met het modern rijdend materieel. Hij zag de twee mooie verchroomde handvaten (de uitlaatpijpen!) en greep ze vast. De nieuw­komer gaf een grote brul, want de chauffeur kwam zo uit Keulen rijden naar Den Helder.

Dat wij in 1950 werden vervoerd met de Voorwaarts staat onomstotelijk vast aan de hand van de foto's van alle schepen van de Teso-vloot in genoemd boek.

23 juni 2009

Tja, dat is wel even een verschil. De maximaal 9 auto's die op de
Voorwaarts konden zijn er nu op de Dokter Wagemaker 3 waar
ik mee werd overgezet maar liefst 320! En het aantal passagiers
is toegenomen van 300 (als er géén auto's aan boord waren) tot
1750 (mét auto's).

Het roro-systeem (roll on roll off) maakt het mogelijk om in minder
dan 10 minuten al die 320 auto's van en aan boord te krijgen!
Ongelooflijk zo snel als dat allemaal gaat. De vaart duurt 20 minuten,
in- en uitschepen 10 minuten, zodat een half uur na aankomst de
boot al weer wegvaart.

Nog een keer terug naar 1950. Daar staat de 203 aan dek:

1950 05 29 C.jpgLinks mijn moeder, voorin mijn broer Peter (12 jaar oud), en ik
(net 4 geworden) achterin.

De foto is genomen op de terugreis van Oudeschild naar Den Helder.
Er was toen nog geen veerhaven op de zuidpunt van Texel.
Door het venster van de boot zie je de molen De Traanroeier in
Oudeschild.

En dan bijna 60 jaar later:

Ik ben inmiddels 63, en net als mijn vader in 1950, de trotse bezitter
van een Peugeot 203. Nu zit ik zelf achter het stuur (foto met zelfont­
spanner). Ook deze foto is genomen op de terugreis naar Den Helder.

Op Texel heerlijk rondgereden met de Peugeot. O.a. een bezoek gebracht aan boerderij/uitspanning De Bonte Belevenis in Den Hoorn, het schapentheater De Noordkroon bij De Koog, naar het vliegveld en daar het museum bezocht, naar het waddenstrand bij De Cocksdorp, aardbeien gekocht bij De Reuzenaardbei, en tenslotte met de boot van 18 uur weer terug naar Den Helder.
De auto had best wel veel bekijks op het eiland, en eenmaal hield iemand in een bestelbusje mij aan op een kruising, en vertelde mij dat hij er ook een had, uit Sri Lanka, met rechts stuur, maar in slechte staat. Hij vond de mijne heel erg mooi.
En voor mij was het zo'n bijzonder gevoel dat wij hier bijna 60 jaar geleden ook rondreden in een Peugeot 203. De wegen zullen toen een stuk minder goed zijn geweest dan nu. Er reden toen nog maar heel weinig auto's rond op Texel.

In Den Helder bij mensen het boek "Een Eeuw Eigen" over de geschiedenis van de Teso opgehaald (gekocht via marktplaats.nl), en toen naar de werkplaats van Sander May in Breezand. Daar zijn Sander May en zijn vader een poosje met mijn auto bezig geweest: Sander vernieuwde de remcilinders van de voorwielen (de vorige keer bleek hij de verkeerde maat toegestuurd te hebben gekregen), en zijn vader stelde de remmen af. Verder luisterde zijn vader met een stethoscoop naar de achterbrug en achteras. Daar komt namelijk een slepend geluid uit dat de laatste tijd steeds erger wordt. De oorzaak was moeilijk te bepalen, maar ze kwamen toch wel tot de conclusie dat het niet het differentieel was, maar een wiellager. Alleen was het heel moeilijk te bepalen of dat nou het linker of het rechter achterwiel was! Uiteindelijk maar besloten dat Sander nieuwe wiellagers bestelt voor beide achterwielen.

DSC01004.JPG DSC01005.JPG

Terwijl de heren May bezig waren heb ik het armatuur van het rechter voorlampje van stadslicht+richtingaanwijzer vernieuwd. De slechte toestand waarin dat verkeerde (met allemaal kit afgedicht in plaats van een behoorlijke rubber ring) was me al vanaf de aankoop een doorn in het oog. Maar het lukte Sander maar steeds niet een nieuwe te pakken te krijgen uit Frankrijk. Maar nu waren er dan toch eindelijk aangekomen.
Sander en zijn vader discussieerden ook nog een poos over het fluitende geluid dat mijn motor maakt, en dat niet de 203 eigen is. Wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de V-snaar. Die loopt over drie poelies, in twee daarvan ligt hij goed, maar in één daarvan ligt hij veel te diep (steunt niet tegen de randen naar tegen de bodem). Daar moet nog eens naar gekeken worden.

Om 22.20 was ik weer terug in Alkmaar. Peugeot weer in zijn garage gezet, en met de Honda terug naar de molen. Wat zijn de avonden nu lekker lang! Om 22.45 nog helemaal licht buiten! Het was een heerlijke dag met de 203. En zo'n mooi weer! Vandaag 175 km gereden.

Maandag 29 juni 2009
De auto was de afgelopen tijd behoorlijk stoffig geworden. Zelf lappen in de volle zon was geen optie (was laatst bij de molen ook een mislukking). Ik ben daarom in Egmond aan den Hoef naar het Texaco benzinestation gegaan, waar ze behalve een wasstraat ook vier overdekte "Self Car Wash"-stations hebben. Ik had dat al eens een keer met mijn Honda uitgeprobeerd. En dat bleek een ideale oplossing. Je kunt kiezen uit allerlei behandelingen. Bij zo'n oude auto moet je de hogedrukspuit natuurlijk heel voorzichtig en op grote afstand hanteren. Maar het resultaat van wassen met schuim, spoelen en naspoelen met water met een soort spoelglans erdoor, was een succes. Een streeploos resultaat. Wel nadrogen, want in tegenstelling tot een wasstraat is er geen drooginrichting. Voor € 3,- was ik klaar. De 203 glimt me weer tegemoet.

Dinsdag 30 juni 2009
In de middag de 203 weer tevoorschijn gehaald, en ermee naar de molen. Opeens deed zich een probleem voor met het raampje van het rechtervoorportier. Een paar uur voor vertrek moest ik dus opeens nog sleutelen aan mijn 203. Bij het naar beneden draaien van het raampje ging het mechanisme wél maar het raampje niet naar beneden. Daarop kantelde de strip waarin het raampje rust helemaal weg, en zakte het complete raampje in de verre diepten van het portier weg...
Ik heb het deurpaneel verwijderd, waarbij helaas ook het door Sander zo mooi strak aangebrachte foam-folie moest worden weggetrokken om erbij te komen. Bij dit raampje had Sander dat U-profiel met rubber waarin het glas zit gelijmd niet vernieuwd, bij sommige andere raampjes wel. Dit Profiel was toch wel behoorlijk roestig, en de fut is er een beetje uit, de lijm hechtte niet goed meer, waardoor het glas niet meer goed werd vastgehouden. Ik heb het geheel weer in elkaar gezet (zonder lijm), maar het raampje kan voorlopig beter niet omlaag gedraaid worden.

Om 18.40 naar Alkmaar, op het Hofplein Klaas Zaal jr en zijn vriend Jeroen Groot opgepikt, en met z'n drieën naar Oude Niedorp, waar bij Irish Cottage de start was van een tourrit van de V.I.A. waar ik sinds Hemelvaartsdag lid van ben. Voor het eerst met zo'n tocht meegedaan. Eerst ontvangst met koffie. Buiten op het terras, want het was prachtig weer. Om 20 uur de start van de rit waaraan zo'n 30 auto's meededen. De tocht ging naar Den Oever.

Op weg naar Oude Niedorp                                      Bij verzamelpunt Irish Cottage in Oude Niedorp

Als één lint van oude auto's reden we achter elkaar aan. Eenmaal draaiden wij een rondje over een rotonde, om eens even aan paar andere auto's voor- en achter ons te zien.

IMG_0411.jpg IMG_0412.jpg
                Een trotse eigenaar achter het stuur                             Onderweg naar Den Oever, een blik achterom

DSC01084.JPG IMG_0421.jpg

Aan de Waddenzee                                           Heerlijk dat open dak! Dat mis ik in mijn Honda

DSC01095.JPG IMG_0431 vb.jpg
                     Bij het eindpunt in Den Oever                                            Bij het wegrijden uit Den Oever

In Den Oever opnieuw ontvangst met een consumptie van de V.I.A. Daar schoot Ed Ruitenburg, de nieuwe penningmeester, ons aan, en we boden aan om ook een keer een route uit te stippelen. De bedoeling is namelijk dat steeds iemand anders dit doet.
Om 22.30 weer terug in Alkmaar en de 203 weer naar z'n garage gebracht.

En dit waren de belevenissen van juni 2009.